Landingspagina optimalisatie
Wel bezoekers maar geen conversies op je landingspagina? Neem vrijblijvend contact op. Wij helpen je graag!
Waarom je landingspagina’s optimaliseren?
Voor betaald adverteren (maar ook voor organisch verkeer overigens) kan het optimaliseren van je landingspagina’s een groot verschil maken in je uiteindelijk resultaat. Als je gebruik maakt van landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn op relevantie en de juiste zoekwoorden dan wordt je hiervoor beloond met een hoge kwaliteitscore’s en lagere CPC’s. Daarnaast kun je met landingspagina’s die goed ingericht zijn je conversiepercentage flink verbeteren.
Elementen van succesvolle landingspagina’s
Heeft een of twee duidelijke doelen
Bevat een call to action
Geeft concrete informatie
Schept vertrouwen
Maakt contact opnemen makkelijk
Hoe optimaliseer je een landingspagina?
Indeling & layout
Met een logische opbouw van de pagina doelen we op juiste inzet van de alle elementen en de klantreis. Het lezen van een pagina kan men vergelijken met een Customer Journey. Wanneer je de pagina begint met informatie die niet aantrekkelijk is of waar de bezoeker niet naar op zoek is, sla je de plank mis. Zorg dat je al in de paginavouw de aandacht van de zoeker trekt.
A/B Testen
Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van een pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen om zo een hoger rendement te behalen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van een tool als Hotjar.
Heatmaps
Als je er echt wat dieper op in wil gaan, is het gebruiken van heatmaps een belangrijke toevoeging. Een heatmap laat zien waar de meeste clickactiviteit is en waar bezoekers daadwerkelijk naar kijken. Dat levert waardevolle informatie op om je landingspagina verder te kunnen optimaliseren.
Titels & Teksten
Landingspagina’s geven je de mogelijkheid om beter te scoren in zoekmachines. Natuurlijk moeten je ‘gewone’ webpagina’s ook goed scoren. Maar kun je daadwerkelijk alle zoektermen waarop je gevonden wilt worden, kwijt op je homepage? Als je daar alles wilt vertellen wat je te zeggen hebt, worden je webteksten te lang en te massief. Je bezoeker verliest dan interesse.
Blijven optimaliseren
Je bent in feite nooit klaar met optimaliseren. Er is altijd wel iets dat beter kan. Blijf daarom meten en optimaliseren. Voer A/B testen uit om te achterhalen wat het beste werkt op welke pagina en blijf in gesprek met je doelgroep. Online gedrag en onzekerheden kunnen veranderen. Het is aan jou om hierop in te blijven spelen en het beste rendement uit je landingspagina te halen.
Duidelijke propositie
Zorg voor een overduidelijke call to action die zich onderscheidt van de andere content. Een grote button of een strak formulier bijvoorbeeld. Het liefst komt zo’n button op verschillende plaatsen op je landingspagina terug: bovenin (direct zichtbaar als je landt), halverwege en nog eens als slot van je pagina. Bied je een formulier aan, vraag dan alleen het strikt noodzakelijke!